Samtalet i centrum i nya sociala appen — Filip sänder livesamtal i trendiga Clubhouse

0
134
Filip Jarl håller i samtalet ”Veckans rövare” varje måndag på nya sociala medier-appen tillsammans med tidigare kollegan och vännen Fredrik Stengarn. Clubhouse är en iPhone-app som bäst beskrivs som en ljudchatt. Foto: Marie Freij

Förra året lanserades ett helt nytt socialt media — som enbart bygger på samtal. Mariefredsbon Filip Jarl är en av de som snabbt skapade ett rum i nya appen Clubhouse när den skapade hype i Sverige i början av 2021.

Till vardags arbetar Mariefredsbon Filip Jarl med PR och event på Micael Bindefeld AB, där han också är delägare. Han började sin bana med riktning mot den aktuella branschen med studier i Örebro, startade upp en egen PR-byrå — men hamnade snart i Stockholm.
— Vi var fyra studenter vid Örebro universitet med gemensamt intresse för PR och kommunikation, som såg att något saknades — det fanns ingen PR-byrå i Örebro. 2010 bildade vi byrån Four PR.
Jag hamnade sedan i Stockholm hos en partner, och när chansen dök upp hos Micael Bindefeld tog jag den. Det jag gillar mest med jobbet är variationen och eventen. De ger möjlighet att träffa många intressanta människor och sammanlänka folk från olika segment vilket jag tycker är kul och spännande.

Filip understryker att just event har varit svårare att göra under pandemin — men som för så många andra har den digitala världen inkorporerats mer och ännu tydligare under det gångna året.
— Vi har gjort en förflyttning mot det digitala, och skapat några digitala galor, bland annat Årets nätängel. Det har varit viktigt att fortsätta med nya förutsättningar.

Och det är just det digitala, och nya, som Filip också nappat på utanför jobbet. Tillsammans med Fredrik Stengarn, en av de fyra som var med och startade PR-byrån i Örebro, leder han nu ett av de återkommande samtalen på nya appen Clubhouse, en iPhone-app som bäst beskrivs som en ljudchatt. Appen lanserades för ganska exakt ett år sedan av Paul Davison och Rohan Seth från Alpha Exploration Co. Clubhouse är tänkt att underlätta ljudkommunikation för grupper på några få individer upp till över 5000 personer.
— Clubhouse slog till i Sverige först nu i februari, berättar Filip. Och det handlar alltså om samtal. I appen kan man skapa rum som kan liknas vid seminarium, där man pratar om ett valt ämne. Den som startar rummet är moderator och de som leder samtalet befinner sig på en ”scen”, som publiken som lyssnar kan bli uppbjudna på för att prata. Nu när man inte kan träffas på konferenser och liknande är det helt klart ett bra sätt att träffas och prata med de som delar ens intressen.

”Ett slutet rum”. Vid lanseringen skapades stor hype kring det nya sociala närverket. Initialt krävdes en speciell inbjudan för att få tillgång till Clubhouse, och ”early adopters”, tidiga användare, och kändisar som Elon Musk och Zara Larsson var snabba att signa upp sig. Filip förklarar att hans och Fredriks strategi var att vara tidigt ute — och startade snabbt ett rum.
— Det är alltså inte en inspelad podcast utan ett återkommande samtal som sänds live. Vi kallar det för ”Veckans rövare” och bjuder varje vecka på en rolig anekdot och med den ett sammankopplat tema. Vi har bland andra haft Filip Strömbäck från podcasten Stiljournalen och kulturjournalisten Johan Hilton som gäster.

Nu handlar mycket för Filip om att utforska möjligheterna med Clubhouse. Redan från starten påbörjade de ett samarbete med American Express, som nu sponsrar det återkommande samtalsrummet.
— Vi lär oss fortfarande och är nyfikna, precis som American Express är. Nu vill vi gärna se en tillväxt i appen och utforska fler möjligheter för att också kunna använda Clubhouse för kunders räkning.