Mias mål med Boob: ”Vaska fram de där riktigt bra idéerna och plaggen som håller över tid”

0
259
Mia Seipel startade företaget när hon insåg att det inte fanns bra plagg för ammande mammor. ”Jag tänkte att det måste gå att göra snygga plagg där man enkelt kunde komma åt att amma och öppna upp bara precis där det behövs. Den tanken blev startpunkten”, berättar Mia. Foto: Boob design

Det var drygt 20 år sedan som Mariefredsuppväxta Mia Seipel startade egna klädmärket Boob design, ett märke med fullt fokus på hållbara, bekväma plagg för gravida och ammande mammor. Nu tar företaget ytterligare steg mot hållbar produktion.

”Jag får nog skylla allt på min syster Lotta”. Det svarar Mia Seipel på frågan om hur hon startade klädmärket Boob design.
— Vi satt utomhus och fikade hösten1999 när hon precis hade fått sitt andra barn. Lotta ammade och det såg bara så kallt ut när vinden ven kring hennes nyförlösta mage. Jag tänkte att det måste gå att göra snygga plagg där man enkelt kunde komma åt att amma och öppna upp bara precis där det behövs. Den tanken blev startpunkten till våra klassiska bastoppar där framstycket är skuret med en horisontell omlottöppning under bysten.

Idag, över 20 år senare, består kollektionen av en komplett garderob av underkläder och kläder som på olika sätt är designade för att göra vardagen lite skönare och smidigare under graviditet och amning. Mia berättar att hon växte upp i Mariefred — här gick hon mellan- och högstadiet.
— Vi har en liten släktgård längst ut på Kalkudden där har jag tillbringat somrar, helger och lov sedan jag föddes. 1979 gjorde mina föräldrar en ”gröna vågen” och lämnade Stockholm för att bo heltid i Mariefred. Sedan snart 10 år har jag tillsammans med min sambo och våra två döttrar ett eget hus på gården. Vi bor i Stockholm i veckorna men är ute så ofta vi kan.

Hållbarhet är ett ledord i arbetet. Att sträva efter att göra och producera kläder så hållbart som möjligt har varit en självklarhet på Boob sedan starten.
— Jag personligen tycker det är vår skyldighet som producerande företag, menar Mia. Och det är en självklarhet att kläder, som är gjorda för kvinnor som bär och när nästa generation, ska vara gjorda med omtanke om framtiden. Det arbetet startar redan på designstadiet — våra kläder ska vara funktionella och fylla ett syfte. Och de ska vara gjorda i en design och kvalitet så att de tål att nötas på. Förhoppningsvis av mer än en mamma. Vi arbetar enbart med hållbara material och fabriker vi känner oss trygga med delar vår omtanke om människor och miljö.

Hållbarhetsarbetet är ständigt pågående, och Mia säger att det finns mycket Boob kan göra mer och bättre. Som till exempel att inspirera och ta större del av märkets andrahandsaffär. Som en del i utvecklingen inleddes nyligen ett samarbete med Hyber, vars mission är att skapa förtroende för cirkulär uthyrning.
— Vårt mål är att våra kläder ska hållas i loopen så länge som möjligt, vi är stolta över att de har ett högt värde på andrahandsmarknaden och ofta använts av både en, två och tre mammor. Genom samarbetet med Hyber ges kvinnor möjlighet att hyra istället för att äga sina Boob-plagg, och det ser vi som en spännande utveckling av vår cirkulära affär. Det kan också ge oss feedback som gör att vi kan vidareutveckla våra produkter och förhoppningsvis utöka livslängden på dem ännu mer.

Precis som för många andra var läget osäkert i våras när pandemin slog till. Men i slutändan blev 2020 ett bra år för Boob. Merparten av företagets försäljning var redan innan pandemin online med fokus på egen e-handel.
— Och vi når våra kunder främst via sociala media och annan digital marknadsföring. Så i stort har vi jobbat på enligt satta planer men såg till att till exempel få hemleveranser på plats. Kanske är det också så att våra kläder passar omständigheterna eftersom de är gjorda för att vara sköna som en pyjamas samtidigt som man kan känna sig fin i dem.

Det kommande halvåret handlar om att minska ner, minimera överproduktion och blir ännu vassare i hållbarhetssammanhang. 
— Vi har faktiskt jobbat på att minska ner vår kollektion och andelen säsongsplagg för att minimera överproduktion och istället vaska fram de där riktigt bra idéerna och plaggen som håller över tid. Vi har till exempel precis introducerat The Duo Shirt, en klassisk skjorta med multifunktion för graviditet och amning. Och ett lounge set som på riktigt är så skönt att man inte vill ta av sig det. Hösten 2021 satsar vi ännu mer på activewear och outdoor och har tagit fram ett par nya modeller som kommer tillverkas av så kallad ”dead stock”, material som har blivit över i andra produktioner.