
Det var när Mikael
Clementsson fick nys om att lärare fick hålla
parallella lektioner pågrund av resursbrist som tanken dök
upp. Under de senaste tvåveckorna har han, med hjälp
av andra föräldrar, funnits påplats
som resurs påMariefred skola —allt
för att stötta verksamheten.
Mikael Clementsson har tre barn i Mariefreds skola — i
trean, sexan och åttan. För ungefär
en månad sedan, när skolan vissa dagar hade trettio frånvarande
lärare av cirka sextio, märkte han att
situationen inte var hållbar.
— De var uppenbarligen kort om folk och
jag tänkte att det borde gå att avlasta och hjälpa
till. Jag kontaktade en del andra föräldrar i klasserna
jag själv har barn, och skolan gick ut med en förfrågan.
Nu är det ett drygt femtontal föräldrar
som anmält sig till supporten, förklarar han.
Två möten har hållits
med skolan. Ett för att dra igång hjälpen,
och ett för att förtydliga hur det ska fungera. Mavab
har sponsrat med tröjor och Grafoma med tryck för
att det ska vara tydligt att föräldrarna på plats
har en uppgift. De aktiva föräldrarna har också beställt
utdrag ur brottsregistret — ett måste för
att verka i skolmiljön.
— Det vi gör handlar inte om
att gå in och ta över på skolan,
vi ska snarare vara ett verktyg för skolan att använda
när och där det behövs, förtydligar
Mikael.
Ann och Michael Bjerkén har också tre
barn på Mariefred skola. De har redan hunnit med flera pass i
supporten. ”Det är
jättekul och ger energi” menar
Ann. Upptaget varierar — ibland är de rastvakter,
ibland följer de med till matsalen eller hoppar in som taxivakter.
Oavsett uppgift upplever de att de gör nytta i skolan.
— Vi behöver fler rastvakter även när vi är fulltaliga, förklarar
Maria Nordgren, skoladministratör och ansvarig för
supporten på skolan.
Lärarna är positiva till insatsen. De är redan nu eniga om att det känns tryggare på rasterna — lugnare. Ambitionen är att fortsätta med uppdraget efter påsk, förhoppningsvis ända fram till sommarlovet och då med ännu fler engagerade föräldrar som har möjlighet att ställa upp.
— Vi ska kolla med lärarna igen var resurserna används bäst, förklarar Anne-Maria Lander, biträdande rektor. Satsningen är väldigt uppskattad.

Foto: Boggi Svensson Freij