Tallrikar och konst i Gustavsbergs nya satsning: Waldersten först ut i ”Limited Editions”

0
161
”Vi längtar så förbannat efter närvaro, efter goda samtal och stökiga middagar. Mer än vi riktigt förstår. Jag håller ut genom att skapa, så överlever jag. Denna gång blev det tallrikar”, berättar Jesper. Foto: Ewa-Marie Rundquist

Gustavsbergs porslinsfabrik inledde nyligen ett projekt som fått namnet ”Limited Editions”. Fabriken menar att god mat är en konst, och det ska också det du äter på kunna vara. Först ut i en rad samarbeten med både svenska och internationella konstnärer är Mariefredsgrafikern Jesper Waldersten. 

På fredag släpps kollektionen ”Limited Editions”, där Mariefredskonstnären Jesper Waldersten skapat åtta unika tallrikar med sin personliga stil. Motiven kommer i en färgserie och en grafisk serie i svartvitt. 

— Frågan kom från Gustavsberg och jag sa ja av flera anledningar, berättar Jesper för Måsen. Till exempel tycker jag om att finnas med i vardagen, även om just denna vardag blir lite lyxig kanske, jag vill liksom bli äten på. Sedan är det alltid roligt om vi får igång fabriken och tar den in i en ny tid. Jag saknar svenska saker. En av tallrikarna förställer en jäkla massa årsringar och i centrum finns en dödskalle. Jag tänker mig att jag ska äta mig ner och att jag ska skratta på vägen dit.

Åtta unika motiv på lika många tallrikar är resultatet av samarbetet mellan Jesper Waldersten och Gustavsbergs porslinsfabrik. Foto: Ewa-Marie Rundquist

Att samarbeta och utforska nya uttryck är inte något nytt för Jesper. Han ser ofta möjligheter i projekt som utmanar. Och att skapa är livsnödvändigt för konstnären. 

— Jag har ju alltid använt mitt konstnärskap som en bro över till annorlunda, osäkra, fantasieggande projekt. Det blir Bröderna Lejonhjärta i några år, kläder i några månader, dans och måleri för en stund. Man ska aldrig vara riktigt säker på var jag poppar upp, det viktiga är att man känner i magen att det är jag. Sedan, om det blir en utställning på Fotografiska, en bok med Kent eller en teckning till ett barn, det kvittar. Det är tungt nu, vi behöver det vackra, det sköra och så behöver vi humorn. Vi längtar så förbannat efter närvaro, efter goda samtal och stökiga middagar. Mer än vi riktigt förstår. Jag håller ut genom att skapa, så överlever jag. Denna gång blev det tallrikar.

Oskar Juhlin, VD för Gustavsbergs Porslinsfabrik, ser samarbetet med Jesper och satsningen på projektet som ett sätt att återigen utmana — något som formgivaren Stig Lindberg gjorde för porslinsfabriken under större delen av femtiotalet. 

— Vi har en unik tillverkning här i Gustavsberg. Vi ville göra något lika utmanande som när Stig Lindberg gjorde sina mönster, det är en drivkraft. Jag tror inte det finns något motsvarande på världsmarknaden nu, det krävs mycket — teknologisk kunskap och hantverkskunnande i perfekt synergi. Samarbetet med Jesper Waldersten är unikt, man kan se det som en litografi, och det är också därför vi släpper serien i en begränsad upplaga. Det är också kul att vara synliga och visa vad vi gör i Sverige. 

Serierna består av fyra tallrikar vardera som säljs i limiterad upplaga om 200 exklusiva paket, numrerade och signerade av Jesper Waldersten.