Liv, död och ingenjörskonst — Linnéa Andersson ställer ut på POM

0
141
Linnéa ställer ut på POM. Utställningen ”Urns” pågår till den 15 mars. Foto: Linnéa Andersson

Hon har jobbat med en specifik form i majoriteten av verken. Utställningen ”Urnor” öppnar på POM Gallery i Mariefred den 1 februari, och konstnären Linnéa Anderssons attraktion till urnans form är i grunden en kretsloppstanke — den rymmer liv och den rymmer död.

Det började som dagboksanteckningar i bilder — avbildningar av dagskänslan. Formen som fick fäste i det som nu blir en egen separatutställning på POM Gallery i Mariefred var formen av urnan.
— Urnan är spännande, säger Linnéa Andersson med ett stråk av Göteborgsdialekt. Hon kommer ursprungligen från Halmstad men ”folk måste ju förstå vad man säger”, och det var inte alls meningen att hon skulle bli bildkonstnär.

Linnéa Andersson började med textil, men hade svårt att hitta formspråket i det och drogs mer mot det tvådimensionella. Hon började studera grafisk design på Högskolan för design och konsthantverk, HDK, i Göteborg — men mitt i masterutbildningen kände hon att det inte heller var rätt.
— Vad fan håller jag på med? Jag tog ett uppehåll, hoppade på en fristående kurs, började måla och mitt examensarbete blev att acceptera mig själv som konstnär, acceptera att det är det jag vill hålla på med.

En dragning till kontraster. Det är starka färger och former som manifesterar sig i konsten och varje verk är en fysisk utmaning för Linnéa. Det handlar om viljan att lösa problem, att kombinera ytorna och färgerna hon vill använda. Tillbaka till urnan och utställningen i Mariefred, som öppnar 1 februari med vernissage och konstnären närvarande. Hon pratar om urnan som inspirerande i både form och användningsområde, och resonerar ett tag kring ämnet.
— Urnan är liv och samtidigt död. Vi förvarar vin i den, använder den som vas, vi ligger där efter kremering. Det är temat och startpunkten i utställningen. Samtidigt är urnans form också intressant. För mig är den en kombination av liv, död och ingenjörskonst.

Kontakten med POM Gallery och galleristerna Pia Rystadius och Malin Sköld var något hon väntat på med spänning. ”Jag väntade snällt” skrattar hon — Linnéa ville inte vara påstridig men hoppades att de skulle höra av sig, vilket de gjorde för lite knappt ett år sedan.
— Jag fick en bra känsla direkt, säger hon. Jag ser mycket fram emot att ställa ut i Mariefred, det blir min tredje soloutställning på ett år.

Den 1 februari är hon med på vernissagen på POM Gallery, och sedan lämnar samtidskonstnären

Sverige för Frankrike. Det är kocken Alan Geeam, som haft stjärna i Guide Michelin, som kontrakterat Linnéa för att måla väggarna i en ny restaurang i Paris.
— Geeam har skapat ett nytt, enklare restaurangkoncept och jag har fria tyglar att måla väggarna i restaurangen. Jag har gjort en del väggmålningar tidigare. Det ska bli kul, och jag hoppas att jag kommer hinna göra lite annat också när jag ändå är i Paris.