Mer än bara hemtjänst

0
37
En positiv Kerstin som trots många motgångar alltid har ett leende på läpparna.

Nykvarn är känt landet över för att ha en bra hemtjänst. En som är nöjd med arbetet kommunen och personalen gör är Kerstin Billström, 77 år. Under flera år har hon fått hjälp, vilket hon är väldigt tacksam för.

 

Med öppna armar blir man välkomnad av Kerstin och assistenten Madeleine Gidetun. Det är inte alltid Madeleine som hjälper till men det spelar inte så stor roll för Kerstin som känner sig trygg vem som än kommer.
– Det finns inte så mycket att klaga på, flickorna som kommer är noga med det de gör. Sen är det klart att man får förklara vissa saker, men det har nog mer med min envishet att göra, säger Kerstin och ler.

Kerstin var med om en olycka när hon var 19 år gammal och har sedan dess varit funktionshindrad. Till en början var hon i stort sätt förlamad i hela kroppen och tvingades flytta hem till föräldrarna som fick hjälpa henne. Med åren fick hon sakta tillbaka viss rörlighet i större delar av kroppen men har aldrig blivit fullt återställd. Livet har haft sina motgångar och det var för åtta år sedan när Kerstins sambo dog som hemtjänsten blev inkopplad.
– Min sambo hjälpte mig mycket och tog hand om mig. När han gick bort fattades inte bara hjälpen utan också att ha någon att prata med, vilket jag nu får när hemtjänsten kommer på besök, förklarar Kerstin.
Vardagliga saker som att ta sig från en plats till en annan eller att handla hade varit svårt att klara av själv för Kerstin. Förutom sitt funktionshinder så bor hon en bra bit från Nykvarns centrala delar, vilket inte gör saken lättare. Även om hon har god kontakt med grannar och vänner, så är det en trygghet att hemtjänsten har koll på vad hon gör och hur hon mår.
– Än så länge har jag inte hamnat i en nödsituation. Den dagen det händer känns det tryggt att veta att någon har koll på mig här ute, berättar Kerstin.
Hur kommer det sig då att Nykvarn har så pass bra hemtjänst och äldreomsorg? Det finns en rad olika förklaringar till det. Dels jobbar man både i hemtjänsten och på kommunens äldreboenden med att förbättra arbetssättet och dels har man en personal som brinner för det den gör. Det sistnämnda är en viktig sak enligt kommunens hemtjänst-gruppchef Tuulikki Krekola.
– Vi satsar mycket på kvalité och har en personal som är väldigt engagerad. När vi anställer någon kollar vi med referenserna hur personen fungerar i möte med andra människor. Vi har nyligen börjat med att man måste ha en undersköterskeutbildning för att kunna få jobb hos oss, förklarar Tuulikki.
Även om dagens system fungerar väldigt bra, jobbar hemtjänsten hela tiden med att utveckla verksamheten. Att hålla kontakt med vårdtagarens anhöriga och vänner ser hemtjänsten som något viktigt, för att på så sätt se om personalen sköter sig. Sveriges kommuner och landsting (SKL) har även de kontinuerliga undersökningarna som granskar arbetet.
– I SKL:s enkätundersökningar som fylls i av vårdnadstagarna har det visats sig att vi ligger i topp i hela landet. Det beror nog mycket på att vi själva ger vårdtagarna möjlighet att ge sina åsikter, samtidigt som vi för dialoger med närstående, för att hela tiden hitta specifika lösningar för varje enskild person, avslutar Tuulikki.