Håkan Samuelsson berättade om sin uppväxt och sitt arbetsliv — och gav åhörarna på Gripsholms värdshus mer information om Volvos intentioner under ledning av motorexperten Håkan Matson.

Håkan Samuelsson är VD för Volvo cars sedan sju år tillbaka. Håkan Matson är journalisten och bilexperten känd från Expressen, Dagens Industri och TV4, som också skrivit boken ”Volvos revansch”. Förra veckan ställde journalist-Håkan frågorna, och Volvo-Håkan gav svaren i en personlig, något politisk och definitivt personbilsorienterad intervju på Gripsholms värdshus arrangerad av Mariefred Rotaryklubb.  

I Mariefred Rotaryklubbs regi, planerad av medlemmarna Ann och Björn Sundfeldt, gavs i måndags tillfälle att lyssna på när journalisten och författaren Håkan Matson tog Håkan Samuelsson på pulsen. Håkan Samuelsson, som är VD för Volvo cars, bor idag i Taxinge men flyttar till Mariefred — något han velat en längre tid. Men allt började med ett jobb där han tjänade fem kronor i timmen. 

Håkan Samuelsson föddes i Motala och växte upp i Södertälje. Som 15-åring åkte han runt och sökte jobb bland alla mackar — och lyckades få ett där ha fick ”tvätta Duetter” för fem kronor i timmen. 

— Det var en bra skola, menade han. Jag fick mer och mer ansvar. Det jag inte kunde fick jag lära mig. Det fanns en koppling mellan händighet och industriella processer som växte fram. 

Håkan förklarade att han alltid varit intresserad av hur saker fungerar, och exemplifierade med den gången han plockade isär en Minoltakamera han köpt för egna pengar — och fast det blev en skruv över när kameran sattes ihop igen så fungerade den. Håkan Matson styrde in på ingångslöner — är det ok att tolerera låga ingångslöner? 

— Det är bra med låga ingångslöner för att komma in på arbetsmarknaden. Vi måste ha social rörlighet, och samma möjligheter är viktigt.  Jag upplever att det är mindre social rörlighet nu än förr.  

Är Håkan Samuelsson politiskt engagerad? Nej, då är han tvungen att tycka som ett parti. 

— Men jag är intresserad av hur samhället ser ut. Vi ska ha ett skattesystem som gynnar arbete, så att man inte behöver tvätta bilar hela livet.

Han är en av få som firat julafton på IKEA — det var mitt i en flytt och heltäckningsmattor till barnens rum skulle införskaffas — och första bilen var inte en Volvo utan en Volkswagen. KTH-studierna till civilingenjör i mitten av sjuttiotalet finansierade han med taxikörning, och 23 yrkesverksamma år gav han på Scania. Redan där kom Volvo in i hans liv. 

— Jag skulle leda den tekniska integrationen i fusionen mellan Scania och Volvo Lastvagnar. Det hade varit skitbra. 

Den affären höll inte och rent formellt sa Håkan upp sig. Han var sedan involverad i att rädd Saab, men kunde inte bjuda över. Styrelseposter gav så en öppning hos Volvo.

— I november 2012 fick Stefan Jacoby sparken. Det gick inte tillräckligt snabbt framåt. Volo kändes roligt och jag blev operativ VD. 

Matson frågade vad som överraskade mest i det för Håkan Samuelsson ändå nya bolaget? 

— Det var självgående, det fanns ett självförtroende. Men mycket formalia och mycket byråkrati.

Bilindustrin behöver folk som kommer utifrån. Alla behöver inte vara en ”car guy”. 

Skjuter Samuelsson från höften? Nej, menar VD:n, det handlar om intuition -— ”trust your experience and act”, och gav ett färskt exempel. 
— Vi ska fartstrypa bilarna till 180 kilometer i timmen. Här krävs ingen lång utredning för nollvision men vi måste  prata om elefanten i rummet, hastighet. Nästa årsmodell kommer alla Volvobilar fartsrypas vid 180. En och annan kund kommer vi förlora men en ansvarsfull kundkrets försäkras bättre — Klubb 180. 

Matson förde diskussionen vidare kring säkerhet och plockade in integriteten när det gäller kameraövervakning av förarna. 

— Har inte vi en skyldighet när vi kan använda tekniken för att skydda medborgarna? När det gäller alkohol, hastighet i områden som skolor, där det är slingrigt, mörkt och allmän plats. Sånt måste vi ha med oss i debatten kring nästa generations bilar.

Synen på Kina diskuterades också under kvällen. Samuelsson menade att man inte får vara naiv. Kina är en kommunistisk diktatur och ägare av Volvo — och de måste vara rädda om Volvo som globalt svenskt företag. Han har intresse för form och färg och har påverkat en del i designen — och när det kommer till trenderna är elektrifiering det allra viktigaste. 

— Vi har hamnat lite efter men det är ett stort steg att ta. Vi ska satsa på batteridrivna elbilar och hybrider som en bro in i den världen.

Volvo växer och börsnotering är ett alternativ men en ägarfråga — så vad är egentligen hemligheten bakom framgångarna?

— Bra designade bilar. Det finns mycket vi kan påverka. Men varumärket är det viktiga — protecting what’s important for you!

Nu blickar Samuelsson framåt, flyttar till ett hus i Mariefred som han och hans fru velat bo i en längre tid.

— Jag har kontrakt i några år till, nu vill jag få ut elbilar och självkörande bilar. Jag tänker inte på nästa steg.