Semmelrekord på Printz Bageri

0
75
Semla med ett P är Printz specialitet.

I tisdags, den 13 februari, var det dags för årets fetaste dag: semmeldagen, även kallad bagarnas nationaldag. Det är den dag då bagerier och kaféer runt om i landet har kö runt kvarteret från morgon till kväll, och svenska folket totalt köper semlor för cirka 120 miljoner kronor.

Semlor, eller fastlagsbullar som det traditionellt sett heter, engagerar mängder av människor och de senaste åren har trenden bland bagerier varit att ta fram olika varianter på det klassiska bakverket. Man har kunnat hitta allt från semmelnachos och semmelsoda till semmelmunk och semmelwrap. Maria Printz, vd på Printz bageri i Stallarholmen, väljer dock att fokusera på den klassiska varianten av bakverket.
– När det gäller just semlor är vi ganska traditionella, och satsar på en klassisk semla med riktiga råvaror. Den enda varianten vi gör är mini-semlan, och den var väldigt populär i år!

Traditionellt sett ska semlor endast ätas på semmeldagen, men den traditionen har kommit att förändras, och idag börjar de flesta bagerier med semlor redan efter nyår. Men faktum kvarstår: på semmeldagen sker den största försäljningen och går inte att jämföra med försäljningen de övriga dagarna. I snitt äter 55% av Sveriges befolkning minst en semla på semmeldagen och totalt säljs cirka 5 miljoner av bakverket. Det är stora antal, och Maria Printz menar att hon tycker sig se en ökning av intresset för semlan och semmeldagen.
– Man hör mycket semmel-snack, det finns ett stort intresse. I år sålde vi rekordmycket, och det känns fantastiskt!