Feministiska Beata Bermuda: Skandinavisk folkmusik är vårt språk!

0
56
Nya skivan ”Old school sessions” spelades in på Old School Recordings i Järvsö - spelningen i onsdags var en del av skivsläppsturnén som pågår februari ut. Foto: Lars Löfvendahl

Det heter ”spelman”. Bara det är egentligen nog för att Samantha Ohlanders, Hanna Andersson och Linnea Aall Campbell ska vilja dela med sig av sina kvinnliga inspirationskällor — och framföra ”feministisk folkmusik”.
— Det finns andra historier att berätta, säger gruppen Beata Bermuda. 

I veckan gästades Mariefred av folkmusiktrion Beata Bermuda, en grupp som rankas som ett av de mest intressanta banden på folkscenen just nu. Spelningen på Biohuset i Mariefred var ett stopp på releaseturnén för nya skivan ”Old school sessions”, det som är det andra albumet från fiol- och altfiolsspelande Samantha, Hanna och Linnea.  Det var på Musikhögskolan i Stockholm de började spela ihop.
— Det var enkelt då när vi bodde i samma stad. Nu har jag flyttat hem till Hälsingland och Järvsö igen, Linnéa är i Göteborg och Hanna håller sig kvar i Stockholmstrakten, berättar Samantha. 

Hon förklarar också att samtliga växt upp med folkmusiken, de har alla haft genren med sig sedan barnsben, något som format dem och som gjorde att de fann varandra för ungefär sju år sedan under musikstudierna.
— Det är vår musikaliska resa. Det som är fint med folkmusik är att det är traderat vidare, och i ständig förändring. Det är inbyggt i genren.

Samantha är ärlig med att de lånar in musik från andra genrer, även om den traditionella folkmusiken är ursprunget. Och även om de omtalas som nyskapande inom ”indiefolkscenen” och turnerat med framgång i USA, Tyskland och resten av Norden är Beata Bermuda sanna sitt ursprung.
— Ja, skandinavisk folkmusik är vårt språk. 

Att bandet spelar ”feministisk folkmusik”, och att det är så de marknadsför sig, är ett medvetet val. Med blicken på historien såväl som framtiden vill de att deras samhällsreflekterande texter och musikarv ska tas emot på rätt grunder.
— Det handlar dels om att få människor att reagera och dels att förtydliga vad det är vi spelar, säger Samantha. Den gemena bilden av folkmusik och de som spelar är inte sann. 

Bara det faktum att det heter ”spelman” gör att gruppen reagerar, precis om många andra i flera branscher i och med #metoo-rörelsen och jämställdhetsarbetet i samhället.
— För oss som kvinnor är det relevant och det känns viktigt med det som nu händer i flera kultursfärer. Det är också jobbigt och förhoppningsvis kommer det något bra ur det, betonar Samantha. 

De arbetar som ett team. Oftast har någon en grund till ett stycke, som sedan växer och arrangeras i den samspelta trion. Snart avslutas skivsläppsturnén och inför sommaren är det festivaler och ”hemmaspelningar” som hägrar.
— Ja, då spelar vi en hel del hemma i Hälsingland. Sen laddar vi för USA-turné.