Ungdomsdag på Östra Södermanlands Järnväg: ”Det ger drivkraft att engagera sig ännu mer”

0
98
Josef Jacobson är stins och har varit engagerad i Östra Södermanlands Järnväg sedan har var 16 år. I söndags var han med och arrangerade ungdomsdagen där alla vid tågen var under 30 år. ” Det här är något som engagerar alla åldrar”.

Med sina 20 år är han med all sannolikhet landets yngste stins. Måsen besökte Östra Södermanlands Järnväg och träffade Josef Jacobson vid stationen i Mariefred under söndagens ”ungdomsdag”, där alla — från bromsare till tågledare — var under 30 år.

I söndags tog ungdomarna över Östra Södermanlands Järnväg. Då anordnades för föreningens aktiva mellan 16 och 30 år en ungdomsdag — ett evenemang som många sett fram emot i år.
— Eftersom Ångans dag uteblev igen har det känts viktigt att göra något extra, förklarar Josef Jacobson, 20 år och stins, antagligen Sveriges yngste.  
Han berättar att han diskuterat fram idén tillsammans med Ola, som är ångloksförare och också han garanterat den yngste i landet med sin kompetens.
— Vi och Patrik, den tredje av oss som lanserat dagen, räknade på vad alla kan och fick ihop det. Idag har vi två tåg igång, det kräver tio personer att hålla dem rullande. Vill vill inte signalera att vi yngre ”tar över” med den är dagen, snarare att det här är något som engagerar alla åldrar.
De är i dag ett hundratal som ser till att tågen går — och löpande utbildas fler som kan arbeta på eller kring kulturarven som håller 25 kilometer i timmen. Under våren påbörjas studierna som leder till sommarutbildning.
— När man är 16 år får man bromsa men inte växla. Vid 18 år får man göra både och. När man tillämpat bromsningen en säsong och är 18 får man vidareutbilda sig till tågbefälhavare — konduktör — och även börja elda om man vill. Efter tågbefälhavarekursen så är man redo rent teorimässigt för förare eller stins. Är man tågklarerare, som är den högsta teoribehörigheten, kan man ta den alla högsta behörigheten som är tågledare.

Josef, som bor i Västerås, menar att hans intresse för tåg inte är det största — det finns annat som lockar med arbetet.
— Jag är ingen ingen tågtok, men jag åkte som liten. Jag har alltid gillat fordon av olika slag. När jag var 16 år började jag och nu är jag tågledare och stins. För mig handlar det mest om att skapa en rolig upplevelse för de som besöker järnvägen —  och det innebär också att det blir roligt för mig.

Det har varit en anspänning att hålla i dagen, det medger han. Men samtidigt har allt fungerat bra och alla killar och tjejer som arbetat under dagen är nöjda. Josef, som studerar till journalist och som nu är inne på femte året vid Östra Södermanlands Järnväg, ser satsningen som värdefull. 
— Det är alltid kul när det händer något speciellt. Det ger drivkraft att engagera sig ännu mer.