Stor framgång för Johans italienska delikatesser

0
771
”Att se alla glada, nöjda kunder i Mariefred ger verkligen mycket” säger Johan Wrangel, i blått. Utlämningen som hittills skett en gång i veckan sker i samarbete med Annas hembageri. Foto: Marie Freij

Mariefredsbon Johan Wrangel driver Carls deli i Högtorgshallen i Stockholm. När coronaviruset slog hårt mot restaurangbranschen testade han att ta med sig delikatesserna hem till Mariefred – och Mariefredsborna slöt upp. ”Vi har sålt närmare hundra Mariefredspaket och mellan hundra och två hundra matlådor per gång”, berättar Johan.

För sju år sedan startade Johan Wrangel, Mariefred, en delikatessbutik i Stockholm tillsammans med en kollega — Çarls deli fick verksamheten heta, då båda heter Carl. För att dryga ut försäljningen från den lilla butiken i Hötorgshallen började Johan ganska snart köra hem paket med italienska delikatesser till grannar och bekanta i Mariefred. Redan då var projektet ett samarbete med Anna Randolf Schweitz och Robert Schweitz som driver Annas hembageri — och sedan några veckor tillbaka är delikatesskassen ”Mariefredspaketet” återupplivat.
— Vi testade hemkörning för några år sedan, men det var något som inte klickade, förklarar Johan. Nu är det skillnad.

Delikatessbutiken i den anrika saluhallen i Stockholm är utökad med servering sedan sex år tillbaka samt takeaway av färdiga matlådor. Precis som många andra i Stockholms restaurangvärld upplevde Johan och kollegerna snabbt en nedgång i och med coronaviruset. Den 30 mars startade han därför en Facebookgrupp — en grupp som vuxit stadigt de senaste veckorna och i skrivande stund har närmare 700 medlemmar. Syftet var att återigen prova möjligheten till matbeställning för  Mariefredsborna — och hittills har beställningar och utlämningar av Mariefredspaketet, färdiga italienska pastamiddagar och tillbehör gått otroligt bra, också den här gången i samarbete med Annas hembageri.
— Vi har sålt närmare hundra Mariefredspaket och mellan hundra och två hundra matlådor per gång, berättar Johan.

Vad är då anledningen till framgången? Att många upplever att livet med coronavisuset blivit begränsat och längtar efter att något ska hända är en spekulation som kommer upp i samtalet. Och ska man döma av all positiv respons som kommit från kunderna så rör det sig också om riktigt god mat.
— Det är extremt många restauranger som går under nu. Vi är bara ett ”litet hål i väggen” om man ska jämföra med många, och det är väl egentligen nu, i det här krisläget, som vi märker om vi gjort något rätt. Vi har många stammisar som stödhandlar och är återkommande, även i de här tiderna. Det är roligt at kunna göra det här i Mariefred med Annas hembageri, de borgar för en väldigt hög kvalitet.

Verksamheten i Hötorgshallen fortsätter under rådande läge att att ha öppet sex dagar i veckan. Om Carls deli i Mariefred, med förbeställning och hämtning utanför Annas hembageri blir återkommande varje vecka som det varit hittills återstår att se. Johan förtydligar att de anpassar för att inte konkurrera med exemplevis REKO Mariefred, att det planeras för något speciellt till valborg — och tipsar alla som är intresserade att gå med i Facebookgruppen ”Carls deli i Mariefred”.
— Jag vet inte alls hur framtiden kommer att se ut. Jag vet bara att jag kände att jag var tvungen att göra något som ger energi, och att se alla glada, nöjda kunder i Mariefred ger verkligen mycket. Vi gör det här så länge det finns en efterfrågan, särskilt nu i coronatider.