
Förra året lanserades ett helt nytt socialt media — som enbart bygger på samtal. Mariefredsbon Filip Jarl är en av de som snabbt skapade ett rum i nya appen Clubhouse när den skapade hype i Sverige i början av 2021.
Till vardags arbetar Mariefredsbon Filip Jarl med PR och
event på Micael Bindefeld
AB, där han också är delägare.
Han började sin bana med riktning mot den aktuella branschen med
studier i Örebro, startade upp en egen PR-byrå — men
hamnade snart i Stockholm.
— Vi var fyra studenter vid Örebro universitet med gemensamt intresse för
PR och kommunikation, som såg att något saknades — det fanns ingen PR-byrå i Örebro.
2010 bildade vi byrån Four PR.
Jag hamnade sedan i Stockholm hos en partner, och när
chansen dök upp hos Micael Bindefeld tog jag den. Det jag gillar mest
med jobbet är variationen och eventen. De ger möjlighet att träffa många
intressanta människor och sammanlänka folk från olika segment vilket jag tycker är
kul och spännande.
Filip understryker att just event har varit svårare att göra under pandemin — men
som för så många andra har den
digitala världen inkorporerats mer och ännu tydligare under
det gångna året.
— Vi har gjort en förflyttning
mot det digitala, och skapat några digitala galor, bland annat Årets
nätängel. Det har varit viktigt att fortsätta
med nya förutsättningar.
Och det är just det digitala, och nya, som
Filip också nappat på utanför jobbet.
Tillsammans med Fredrik Stengarn, en av de fyra som var med och startade PR-byrån
i Örebro, leder han nu ett av de återkommande
samtalen på nya appen Clubhouse,
en iPhone-app som bäst beskrivs som en ljudchatt. Appen
lanserades för ganska exakt ett år sedan av Paul Davison och Rohan Seth
från Alpha Exploration Co. Clubhouse är tänkt
att underlätta
ljudkommunikation för grupper på några få individer upp till över 5000 personer.
— Clubhouse slog till i Sverige först nu i februari, berättar
Filip. Och det handlar alltså om samtal. I appen kan man skapa rum som
kan liknas vid seminarium, där man pratar om ett valt ämne. Den som
startar rummet är moderator och de som leder samtalet
befinner sig på en ”scen”, som publiken som
lyssnar kan bli uppbjudna på för att prata. Nu när man inte kan träffas
på konferenser och liknande är det helt klart
ett bra sätt att träffas och prata med de som delar ens
intressen.
”Ett slutet rum”. Vid lanseringen
skapades stor hype kring det nya sociala närverket. Initialt
krävdes en speciell inbjudan för att få tillgång
till Clubhouse, och ”early adopters”, tidiga användare,
och kändisar som Elon Musk och Zara Larsson var snabba att signa
upp sig. Filip förklarar att hans och Fredriks strategi
var att vara tidigt ute — och startade snabbt ett rum.
— Det är alltså inte
en inspelad podcast utan ett återkommande samtal som sänds
live. Vi kallar det för ”Veckans rövare” och
bjuder varje vecka på en rolig anekdot och med den ett
sammankopplat tema. Vi har bland andra haft Filip Strömbäck
från podcasten Stiljournalen och kulturjournalisten Johan
Hilton som gäster.
Nu handlar mycket för Filip om att
utforska möjligheterna med Clubhouse. Redan från starten påbörjade
de ett samarbete med American Express, som nu sponsrar det återkommande
samtalsrummet.
— Vi lär oss fortfarande
och är nyfikna, precis som American Express är.
Nu vill vi gärna se en tillväxt i appen och utforska fler möjligheter
för att också kunna använda Clubhouse för
kunders räkning.