Sedan 2008 har ECOKRAFT verkat för att fler ska ha möjlighet att byta till förnyelsebar energi genom solceller. MT/Måsen har pratat med Fredric Larsson som är marknadsansvarig i bolaget. ”Jag inser hur mycket mer medveten jag själv blivit.”

För lite drygt 20 år sedan började Oscar Gustavsson, med koppling till Mariefred, arbeta med solceller. Han intresserade sig för branschen och såg potential i att satsa på att utveckla möjligheten för fler att investera i förnyelsebar energi, och startade ECOKRAFT. 2008 var vindkraft också ett alternativ i bolaget, men 2011 gick verksamheten över till att uteslutande arbeta med solcellssystem. 

— Lantbrukarna var pionjärer, för dem har det varit lönsamt länge, förklarar Fredric Larsson, marknadsansvarig i bolaget. Tidigt var också villaägare intresserade och nu är majoriteten av de som installerar solceller som energikälla villaägare och lantbrukare, följt av företag och bostadsrättsföreningar. 

Företaget, som har sitt huvudkontor i Eskilstuna, har växt — och växer. Totalt har de närmare femtio anställda i hela Sverige. 

— I Eskilstuna är vi ett tjugotal, berättar Fredric. Här finns alla funktioner och vi finns idag i fem andra städer med säljare, elektriker och montörer. Tanken är att öka, vi vill bli ännu mer lokala, och jobbar nu i Mellan-Sverige och neråt. Men vi vill växa organiskt, varje kund ska vara en referenskund och vi gör inga avkall på kvalitet. 

Många hållbara investeringar idag betyder stora kostnader, något som Fredric förklarar att bankerna och samhället vet och stöttar. 

— Det finns bidrag att söka, ett solcellsstöd från Länsstyrelsen på Initiativ av Energimyndigheten. Kostnaden för att investera i solceller är helt beroende på tak men det kan gå på ungefär 200 000 kronor. Många banker ger idag så kallade ”gröna lån”, lägre ränta på gröna investeringar. Här gör vi allt för att hjälpa våra kunder så att investeringen blir möjlig. ECOKRAFT gör kontinuerligt studier tillsammans med befintliga kunder för påvisa värdeökningen på fastigheten samt den goda avkastning investeringen faktiskt medför.

Fredric lyfter konsumenterna — de blir mer och mer medvetna, och tycker att det är bra att media oftare än någonsin lyfter frågan om hållbar livsstil. 

— Nu pratas det till exempel mycket om elbilar och elhybrider, något vi har subventionerat från företaget. Jag inser hur mycket mer medveten jag själv blivit, hur jag har förändrat mitt tänk när det gäller framtiden och klimatet. Sverige ligger ändå i framkant när det kommer till hållbart tänkande — Dock kommer endast 0,14 % av Sveriges energiförsörjning idag kommer från solceller men målet är att komma upp till 10 % förnyelsebar energi från solen redan 2040, Det är ett tufft mål men vi ska nå det. Ovanpå det har Sverige redan mycket förnyelsebar energi från vind och vatten.