Gripsholmsskolan satsar på konst och rörelse i hållbart projekt

0
13
Eleverna utforskar materialet — återbruk och hållbarhet är centralt i arbetet.

Gripsholmsskolan ger plats på schemat för skapande skola med dans och konst på temat hållbar utveckling. En danspedagog och en konstpedagog arbetar tillsammans med eleverna i skolprojektet med vernissage den 25 oktober.

Hos Kulturrådet kan man söka pengar för ”skapande skola” — där tanken är att elever ska få kontakt med professionell kulturverksamhet i skolarbetet. Precis det gjorde Marta Hårdstedt, ansvarig för eftis som är fritidsverksamheten på Gripsholmsskolan, och det ledde till ett projekt med dans och konst på ett tema i tiden.
— På Gripsholmssskolan har vi haft skapande skola tidigare med teman som Gripsholms slott, serieteckning och samernas kultur. Den här omgången satsar vi på hållbar utveckling som del i Grön flagg, vår certifiering som visar att vi arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling i undervisningen och i den dagliga verksamheten.

I projektet har skolan bjudit in Eva Perbrand Magnusson och Nina Kerola. Eva är danspedagog, dansterapeut och koreograf, Nina är konstnär och konstpedagog. Eva och Nina har arbetat tillsammans tidigare och på skolan arbetar de parallellt med eleverna i de olika konstuttrycken.
— Rörelse och skapande hänger ihop, säger Eva. Jag älskar att jobba med elever, det är härligt att jobba i ett projekt där deltagarna lyfter varandra som barnen gör. Men det finns mycket att göra. Barn idag har dålig kroppsuppfattning och det får vi arbeta med i dansen.

Nina Kerola håller med. Allt ska gå så fort, menar hon och det vill hon stävja.
— I det här projektet tittar vi mycket på materialet. Material och fantasi sätter igång processer direkt men det måste få ta den tid det tar.

Pengarna från Kulturrådet täcker kostnader för dans och skapande workshop på skolan. Planen är också att arbeta i en workshop på Fullersta gård i Huddinge med några klasser under hösten tillsammans med konstpedagogen Nina. Där konsten är klar tar dansen vid — och tvärtom. Med det gemensamma temat arbetar nu pedagogerna och eleverna för en vernissage 25 oktober.