eMedborgarveckan är en nationell kampanjvecka där e-tjänsternas tillgänglighet är i fokus.

I veckan arrangerades den nationella kampanjen ”eMedborgarveckan” för att öka användningen av e-tjänster och bidra till ökad digital delaktighet. På Åkers bibliotek stod bibliotekarierna Amanda Greek och Caroline Palm redo att svara på datorrelaterade frågor.

”eMedborgarveckan” är en årligt förekommande kampanjvecka där medborgarna kan få datorhandledning på kommunens bibliotek. Under tisdagen var det drop-in på Åkers bibliotek där man kunde få hjälp med sin datoranvändning.
— De vanligaste frågorna vi får brukar vara om e-böcker och hur man lånar online, säger Amanda Greek, bibliotekarie. Vi kan också få frågor om bank-id och försäkringsfrågor.
Det är inte bara den äldre generationen som kommer in till biblioteket med sina datorfrågor. De som har frågor kan också vara de allra yngsta — och frågor i alla kategorier.
— Det kan vara allt ifrån hur man fyller i komvuxanmälningar till hur man startar datorn, berättar bibliotekarie Caroline Palm. Här i Åkers styckebruk brukar det mest handla om att få hjälp med att skriva ut dokument eller hur man förstorar bilder — och det är frågor vi kan få alla dagar på året.